Noord!

Hoi allemaal!

Zojuist eergisteren terug gekomen van een paar dagen rondreizen in het noorden van Lapland. Het was makkelijk geregeld aangezien een student (Sami) aanbood om ons mee te nemen! Hij regelde de auto en de cottages, dus dat was een makkelijk begin. Om eerst natuurlijk nog wat inkopen te doen van te voren bij de Lidl want we hadden begrepen dat Noorwegen nogal duur kon zijn. Dus met een volgeladen bus met veel biertjes en snacks en (en ook wat fruit;-) gingen we dan...weg uit de 'grote' stad Rovaniemi!

Zondag: rond 8.00 zijn we vertrokken vanuit ons stadje Rovaniemi op naar Inari. Na een paar uurtjes rijden met de benodigde plaspauzes zijn we eerst op een heuvel (Sodankylaberg)gestopt waar het enorm koud en winderig was. Hier hebben we even uit staan waaien, en niet te geloven dat dit een ski pieste was en dat mensen hier aan het skiën waren!Het waaide namelijk enorm hard hier en het was ontiegelijk koud!. Daarna hebben we nog een break gehad in Ivalo voor een groot bord friet. In Inari zijn we eerst naar het Siida museum geweest, waar we ongeveer de zelfde dingen aantroffen als in het arctikum. Namelijk 2 tentoonstellingen over de Sami geschiedenis en cultuur en natuurlijk (voor ons al de derde) film over het noorderlicht! Er was wel een zeer mooie fototentoonstelling van mensen uit Zuid-Amerika. En wat me opviel voor onder de klimmers....er worden hier achtjes gebruikt als een soort lassomechanisme om rendieren te vangen ;-)Aangekomen bij de cottage op de Ukonjarvi camping wilden we wel eventjes de buurt verkennen. We zaten aan het Inari meer, en daarop hebben we geprobeerd een iglo te bouwen haha! Helaas toen we aan het dak waren begonnen, viel hij in elkaar. In de cottage hadden we een sauna en een pak sneeuw om in te springen wat lekker tintelt op je huid na de sauna en verder een openhaard zo dat we lekker vuur konden gaan stoken! Een goede avond dus!

Maandag: van Inari naar Alta. Toen we vetrokken hadden we super goed weer! De zon scheen en we hadden echt het lente gevoel! Iedereen had zijn zonnebril op door de felle lage zon en de reflectie van de sneeuw. Even later waren we bij de grens van Noorwegen. Even verder in het noorden begon het opeens te sneeuwen en te waaien. Welkom in Noorwegen! We hadden een bijna ongeluk met de bus door een snownado (in plaats van tornado) die ons benaderde, maar gelukkig kon onze chauffeur na eerst naar rechts zijn afgeweken en toen weer naar links de bus op de weg houden. Even later zijn we gestopt bij een fjord (Olderfjord) met een enorm mooi uitzicht. Even bijkomen van ons slip verhaal. Maar toen was er nog meer sneeuw en wind op de route. Sami was benieuwd of de volgende weg die we moesten hebben wel open was. Dit is de E6 tussen Skaidi en Alta in. Daar zagen we echt niets op de weg. Behalve wat paaltjes die dan de weg aangaven. In Alta aangekomen hoorde we dat de weg na ons wel werd afgesloten en dat ook de weg naar Trømso af was gesloten. Zeg maar heel de Noordkaap route was onbegaanbaar geworden door de wind. De lunchbreak van die dag was duur. Dus ikke gewoon boterhammen gegeten, want 15,00 voor een hamburger vind ik echt te duur! Je kunt trouwens best goed Noors lezen als Nederlander ;-) We hebben die avond 2 films gekeken in de cottage in de hoop dat het weer beter zal worden voor morgen.

Dinsdag: Alta naar Trømso. De ochtend begon niet goed, we moesten de auto uit de sneeuw duwen omdat het heel de nacht gesneeuwd had. Ook was de E6 richting Trømso afgesloten. Wel jammer want dit is de mooie route. We moesten dus omrijden via het zuiden. Daar scheen de zon natuurlijk weer! Huppa de zonnebrilletjes konden weer naar voren getoverd worden! We zijn nog even gestopt in een dorpje in Zweden, in Karesuando. Even een pauze daar gehad en zo'n echt houten kerkje in geweest en gevraagd aan de heer Jezus of er nog goed weer in het verschiet kwam daaro in het noorden. Maar even verder op in Trømso aangekomen hadden we weer met sneeuw te maken! We zijn s'avond met andere exchange studenten die ook op de zelfde camping waren de stad in geweest. De stad is echt enorm mooi en ik raad het zeker aan om een keer hier naar toe te gaan als je in de buurt bent! En....we hebben sinds maanden voor het eerst hier stoeptegels gezien!! Hun hebben een andere route genomen en hebben ook een dag vast gezeten vanwege de sneeuw. Het was gezellig die avond. Maar omdat een pilsje omgerekend 8,- is en wij nog een kofferbak vol hadden hebben we op de camping ons biertje gedronken. Dat was erg leuk. Een van de meiden van de andere groep studenten had een oogje op Jacques, maar aangezien Jacques al een vriendin heeft moesten we hem even uit deze situatie redden;-)

Woensdag: van Trømso naar Kilpisjarvi. De volgende dag hadden we nog genoeg tijd om Trømso beter te zien. We hebben een kijkje genomen in het Polaria, wat een soort educatief centrum is over het zeeleven van Scandinavië. Ze hebben ook een aantal zeehonden die ze onderzoeken en trainen.Na dat die zeehonden gevoerd werden kregen we ook honger en zijn we naar de noordelijkste Burger King geweest ter wereld! Wow nu ben ik gewoon in het noordelijkste Mac Donalds geweest (in Rovaniemi) en nu ook dus bij de noordelijkste Burger King haha! Verder is er een enorm mooie kerk in Trømso en een mooie brug. Hierna hebben we verder gereisd terug naar Finland, Kilpisjarvi. Dit was echt een heel relaxed huisje, groot, met sauna, openhaard en afwasmachine. We hebben die avond spelletjes gespeeld en opeens toen Sami even naar buiten was voor een koelronde sauna riep hij dat er noorderlicht te zien was! De lucht was helder (eindelijk)....

Donderdag: van Kilpisjarvinaar Rovaniemi, ja terug naar onze dormitory. We zijn onderweg nog wel gestopt bij een souvenirshop en we hebben pizza gegeten in Levi, wat een behoorlijke skipiste heeft. Lekker naar de jumps gekeken;-)

Vrijdag:Na lekker uitgeslapen te hebben en zag dat het zonnetje scheen ben ik voor het eerst hier gaan joggen! Het grote pak sneeuw is wat gekrompen en de kou is weg (maar -5 haha!), dus je kunt weer meer dingen buiten doen. Dus ikke met zonnebril op de deur uit! Daarna zijn we de stad in geweest want in het centrum was een rendierenrace. Best grappig, de binnenstad is afgezet om deze race te houden. En als hier ook maar iets te doen is, dan komt daar dus iedereen op af en er wordt een heel event van gemaakt. Echter vonden wij het na 20 minuten lijken best saai worden, dus hebben we lekker kavhi ja pulla gepakt in een café. Het wordt lente!!!

Tot de volgende keer!

Jack

Hoi Laura,

Na jouw verhaal ben ik zeker van plan om ook eens naar Trømso te gaan. Maar dan wel in de zomer....
Heb je er foto's gemaakt?

Groetjes,
Pa

Lex

Mooi verhaal Laura! Zo te lezen vermaak je je wel daar

laura

foto's ben ik nog aan het uitzoeken.....komen er snel aan!

Jeannette

Wat een spannende en mooie reis maar zeker een van de mooiste,geniet er maar lekker van,die kans krijg je nooit meer!
Dikke kus ma xxx

Neel

Oh Lau! Dat klinkt zo heerlijk allemaal... ik wou dat ik toch mee was gegaan in je koffer! ;-) Je wakkert wel weer mijn reislust aan!
xxx