het laatste bericht vanuit Finland

Dag iedereen. Ik schrijf mijn laatste blog op het vliegveld van Turku. Mijn vlucht heeft 3 uur vertraging. Dus tijd genoeg om wat te schrijven. De laatste weken in Finland stonden in het teken van lekker weer, veel afscheidsfeestjes en enkele dagtripjes. We hebben mooi weer gehad. Marleen is op 21 mei vertrokken. Dus vanaf dat moment heb ik een lege kamer zonder kamergenootje. Best kaal zo…Op de afscheidsfeestjes komt het vaak ter sprake wanneer wie gaat en hoe enzo. Ik kwam er op die manier achter dat de Hongaar Máté ongeveer het zelfde idee had als ik. Namelijk een paar dagen rond te reizen in het zuiden van Finland, en dan uiteindelijk je vliegtuig pakken naar huis. We hebben dus besloten om een deel samen te reizen.

In het weekeind van 22 & 23 mei ben ik Mariska (een ESACer) wezen opzoeken in Kuopio. We hebben daar super mooi weer gehad en gekayakt en gekanood. Kuopio bestaat uit een stad met mooi bosgebied erbij en vooral veel water met kleine eilandjes. Erg leuk om dus op dat water te gaan peddelen. De eerste dag peddelen was erg leuk. We hebben een omweg gemaakt omdat we toch wel sneller waren dan de organisatie gedacht had en we hebben onderweg gestopt om salade te eten en eventueel te zwemmen. Het weer was goed (ik ben gewoon verbrand!) en met mijn flipflops aan en korte broek was het goed te doen. Toen we eenmaal het eiland hadden bereikt om te gaan camperen moest er natuurlijk nog een tent worden opgezet. Het was 1 grote leger tent. Het was nog best moeilijk om ook een plek te vinden op zo’n dichtbegroeid eiland. Ik heb dan ook die nacht naast een struik geslapen (in de tent!!) en half op een steen. Maar goed, ik ben natuurlijk een bikkel en klaag daar niet over haha! Ze hebben hier trouwens tenten waar je een kachel in kan zetten inclusief schoorsteen. Deze hadden we ook bij ons, maar is niet gebruikt aangezien het weer goed was.We hebben trouwens die avond pannenkoeken op, worstjes. (want kamperen zonder worst kan echt niet in Finland) en macaroni op.De volgende ochtend was het weer minder. De tent moest weer neergehaald worden en we hadden ontbijt wat bestond uit porridge (ik moet nog steeds opzoeken wat nu precies de Nederlandse vertaling hier van is)en brood. We zijn toen terug gepeddeld naar de auto om de tent af te droppen en daarna terug naar het strandje waar we waren begonnen. Dit keer niet op mijn flipflops en,korte broek maar met lange broek, gore-tex schoenen en regenjas….maarja het weer wat we vorige week hadden was erg uitzonderlijk voor Finland.Mariska en ik hebben ook lekker bijgepraat en we hebben het ook veel over Finland en Finnen gehad. Verder hebben we nog wat gewandeld in het bos, opzoek naar een ravijn die we niet gevonden hebben. Maar dat was erg gezellig. Als afsluiter film met pizza en de volgende ochtend weer terug naar Rovaniemi.

Voordat ik terug naar huis ga had ik nog op de planning staan om op mijn gemak af te reizen richting mijn vleigtuig die in Turku gaat vertrekken (30 mei) ik heb dus een paar dagen nog in Rovaniemi gezeten om mijn was te doen, tickets uit te printen, handtekeningen en stempels opgehaald voor school en dat soort dingen. Ik ben 26 mei naar Tornio geweest met Andrea. Ik ben daar al met Maarten geweest maar Andrea wilde dar nog naartoe dus zijn we samen gegaan. Het was erg gezellig daar en we hebben voornamelijk geshopt. Ik heb niets gekocht aangezien mijn koffer nog amper dicht kan, maar Andrea heeft nieuwe flipflops gekocht. We zijn in een geweldige winkel beland die Candy World heet! Een mega grote winkel inclusief kinderparadijs die dus mega veel snoep verkoopt. Dat was erg grappig. De terugweg verliep iets minder. We hadden 2 uur vertraging met de trein en dat terwijl ik mijn afscheid/verjaardagsfeestje had gepland om 20.00! en ik zelf dus pas om 21.00 thuis was! Maar goed, een rustig maar leuk feest was het geworden. Om 12 uur ’s-Nachts werd er voor mij gezongen en kreeg ik een pin van een “gouden” rendieren van mijn overgebleven dormgenootjes. Daarna zijn Andrea en ik nog gaan wandelen langs het meer in de stad. Dat voelde raar omdat ik wist dat ik de volgende ochtend zou vertrekken naar Oulu en verder ook omdat het om 01.20 nog steeds licht was. Ik had nog met Heidi afgesproken voor een laatste biertje in Tivoli, dus daar ben ik geëindigd die nacht. Dat was erg gezellig. De rest (Scott, Simon, Salomon etc) waren in Doris, dus die zijn we ook nog even wezen opzoeken.

De volgende ochtend (donderdag)was ik al weer vroeg wakker, enthousiast om de trein te pakken. Ik moest nog mijn koffer verder inpakken en de kamer schoonmaken om op te leveren. Ik had met Simon afgesproken dat hij mij naar het station zou brengen aangezien hij dit bijna voor iedereen doet en een auto heeft. Echter was hij nergens te bekennen. Dus zijn Andrea en ik gaan lopen naar het treinstation. Het is zo’n 25 minuten lopen en dat dus met 35 kilo + een lunchpakket. Daar stond Máté al te wachten. Gelukkig hadden we onze trein gehaald. We hebben die dag een paar uur door Oulu gelopen en vervolgens verder gereisd naarJyvaskyla. Die reis liep ook niet al te soepel. We hadden weer vertraging met de trein waardoor de laatste overstap niet meer mogelijk was. Gelukkig is de VR (de Finse NS) goed in haar service en hadden we een gratis taxi naar het station waar we moesten zijn. Daar stond Joni te wachten, onze couchsurfer host die hier studeert. We moesten nog wel ongeveer een uur lopen naar zijn studentenflat, maar goed. Wel een gratis slaapplaats! De volgende dag heb ik mijn mail gecheckt en kwam ik er achter waarom Simon me niet kwam ophalen met de auto om me af te zetten op het station in Rovaniemi. Hij zat namelijk vast op het politiebureau wegens rijden zonder rijbewijs (die moest ie een paar weken daarvoor afgeven) wegens rijden met teveel alcohol op en wegens vandalisme ofzo. Lekkere kerel dus!

Maar goed. vrijdag ochtend zijn we met onze host door de stad gefietst. Hij heeft mooi plekken laten zien waaronder het hoofdgebouw van de universiteit die door de architect Aalto is ontworpen en 3 musea. Waaronder ook het Aalto museum. We zijn ook naar de watertoren geweest waar je een mooi uitzicht hebt over de stad. Daarna moesten we weer verder met onze reis en zijn we met de trein naar Tampere gegaan waar onze volgende host Sari en haar vriendin ons opwachtte. Dat was echt super gezellig! We zijn die avond eerst even wezen relaxen om vervolgens een cafe in te duiken waar een vriend van hun moest optreden. Een Ierse singer/song writer genaamd Frankie. Dat was erg gezellig en het werd dus ook laat.

Zaterdag was eigenlijk in de planning dat ik verder naar Turku ging, maar omdat het zo gezellig was en omdat er een festivalletje zou zijn in Tampere ben ik een dagje langer gebleven bij Sari. Er was een festivalletje in een park, georganiseerd door een art center. Deze is gevestigd in een voormalig kraakpand. Het was erg gezellig. We hebben meerdere acts en concertjes gezien. We zijn daar ook een andere Scott tegen gekomen. Deze komt uit Australië en niet veel later nog een Schot en Frankie uit Ierland met zijn Italiaanse vriendin. Het was dus een grote groep uit diverse landen. We zijn die avond met zijn allen beland in een ander café waar nog een ander optreden was van een andere vriendin. Zij kon echt enorm goed zingen. En er was een tafelvoetbaltafel, dus daar hebben we ook vrolijk gebruik van gemaakt.

Zondag 30 mei(vandaag dat ik dus dit schrijf) bestond uit uitslapen, koffie drinken en de trein te pakken naar Turku. Ik heb weinig van de stad gezien omdat mijn vliegtuig dus eigenlijk nu al in Gdansk zou moeten zijn. Maar ik dus nu nog steeds vrolijk aan het typen ben aan mijn laatste blogbericht. Ik ga dus over 1 uurtje vliegen naar Gdansk. Maarten staat me daar als het goed is op te wachten. Dan blijven we daar vakantie vieren tot 4 juni en dan staan daar papa en mama mijn op te wachten in Eindhoven op het vliegveld!

tot dan! (ik heb van Esther nog extra fotoruimte gekregen. foto's komen later online! Nu in Gdansk met Maarten!) Dank je wel Esther voor de extra fotoruimte!!!

Reacties

Reacties

Lex

Hey Laura,

Mooie verhalen zeg. Je hebt veel beleefd. Ben je wel weer blij om naar huis te gaan?
Is 'havermoutpap' een goede vertaling voor 'porridge'?

Groetjes
Lex

laura

ik heb begrepen dat er meerdere papa soorten zijn. maar ik denk idd havermoutpap...of misschien gerstepap...

Joke

Het is voor jou minder leuk die vertraging maar voor mij als blog-lezer is het alleen maar leuk weer je belevenissen te lezen.
Ik hoop dat je verder geen vertraging meer hebt en geniet maar lekker van je vakantie met Maarten.
Groetjes Joke

Marja van der Heijden

Hoi Laura
Jeannette had me jou website door gegeven!
Ik heb met heel veel plezier jou verhalen gelezen en de prachtige foto's bekeken.
Wat heb jij veel gezien!! hier zul je nog lang op terug kijken!
Groetjes Marja

...... en .......

hoi
ik zit in groep zeven en ik hou met mijn vriendin een mini spreekbeurt over lapland ik wil graag weten welke dieren daar leven weet u het misschien??????
b.v.d.
groetjes ...... en ......

laura

hoi! Wie zijn jullie? ik zie geen namen van jullie, maar er leven veel verschillende dieren.

- veelvraat
- beren
- verschillende vossen (rode en witte)
- links
- rendieren (heel veel)
- eelanden
- otters
- veel roofvogels
- veel muggen!!!
- geen ijsberen, die komen niet voor in Lapland

Heel veel succes!

je kunt me ook mailen naar: laurakokenberg@gmail.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!