st Petersburg

Hallo beste lezers!

Ik ben zojuist terug gekomen van een trip naar st Petersburg. Maar hiervoor heb ik wat dagen gehad in Rovaniemi die ook erg leuk waren. We hebben weer gezellige dagen gehad met bioscoop, ijsvissen en sneeuwschoen lopen. Het ijsvissen en sneeuwschoen lopen was georganiseerd door eerste jaars studenten van RAMK. Erg grappig. We hebben ook een paar teambuilding opdrachten gehad. Ook zijn Marleen en ik spontaan naar de film Alice in Wonderland geweest.

Verder zijn we met school naar een rendieren boerderij geweest. We hebben gekeken hoe de rendieren daar worden gehouden en we mochten allerlei vragen stellen aan de houder. Dit ging wel moeizaam door de taalbarrière, maar wel erg leuk. Daarna mochten we de rendieren gaan voeren. Ze leven namelijk 3 maanden opgesloten op een weiland. Ook heb ik mijn examen Fins gehad. geen idee of ik het gehaald heb!

Maar goed....die zelfde avond zijn we om 18.00 vertrokken (woensdag) naar Helsinki. De nachttrein was behoorlijk vol, dus we hadden geen slaapcabine. En zo'n reis duurt toch wel zo'n 13 uur....zucht...gelukkig zijn we niet alleen, kunnen we wat kletsen, wat later proberen we te slapen, maar dat lukt niet echt. Dan maar de Ipod op en een boek erbij. Eindelijk om 7.00 's ochtends kwamen we aan op station Helsinki. We hadden 1,5 uur overstap tijd voor onze bus naar st Petersburg. Dus we hebben even een kop koffie in de stad genomen en even een rondje gewandeld.

In de bus kregen we onze paspoorten weer terug. Deze hadden we 2 weken geleden op moeten studeren voor onze Visa. Eindelijk kon ik slapen in de bus! De douane duurde lang, maar ging soepel. Die avond kwamen we rond 18.00 aan in het hotel..pfff 24 uur van deur tot deur gereisd!! Die avond hebben we een heerlijk diner gehad in een Russisch restaurant. We hebben wodka leren drinken op zijn Russisch, en wij waren de tafel die als eerste 2 flessen wodka op hadden;-) Dat is ook niet zo gek met Andrea erbij die uit beieren komt;-) De tafel was erg gezellig. Ik, Marleen, Andrea, Jean-Phillipe en nog een andere franse jongen. Er waren ook Russische muziekanten die voor ons zongen, verhalen vertelde en waar we grappige spelletjes mee hebben gedaan. Een goed vermaak met goed gezelschap! We zijn daarna voldaan terug naar het hotel gegaan.

Vrijdag: We hadden een drukke dagplanning ;-) We zijn naar Caterine's Palace geweest. Een groot palijs wat menig keren verbouwd is, omdat iedere zoon of dochter het weer anders wilde. Ik vond het niet erg mooi, maar wel indrukwekkend. Alles was gekopieerd op wat er op dat moment hip was in Engeland of Frankrijk. Daarna zijn we naar the cathedral on the spilled blood geweest. Niet naar binnen geweest want de entree vonden we te hoog. Die avond zijn we naar een ballet voorstelling geweest. Heel toepasselijk: Swan lake! Dit was in het Mikailovsky theater. Het theater was best oud en met diverse verdiepingen. Je zit echt op die balkons op houten stoeltjes. De show was er g de moeite waard. Het duurde 3 uur, maar wel met 2 keer een pauze. Een echt groot orkest erbij en soms wel 50 dansers op het podium! Het was enorm indrukwekkend! Na het ballet zijn we naar club 7 geweest. Een echte Russische club, 2 zalen met hip hop en R&B muziek, Niet echt mijn smaak dus, maar ik heb mijn ogen uitgekeken! Er was een thema in 1 zaal: Manga. En je kunt al raden hoe sommige meiden verkleed(of eigenlijk ontkleed) op het podium stonden te dansen. Grappig om eens te zien! Maar de Dj's vonden we uitermate slecht, dus rond een uurtje of 2 zijn we weer weg gegaan. Tja, we willen morgen ook weer veel doen!

Zaterdag: Deze dag begonnen we met een city tour met een bus en een guide die echt super grappig kon vertellen. We hebben bepaalde gebouwen gezien, oa ook het SS Peter and Paul fort. Een fort die nooit gebruikt is als fort. Nu wordt er Russisch geld gedrukt. Verder zijn we op een oorlogsschip geweest en nog meer gebouwen en kathedralen. Na een stevige lunch zijn we naar het Hermitage museum geweest. Natuurlijk ligt dit aan het grote hermitage plein. In mijn gedachte zou dit plein nog groter moeten zijn. Het Hermitage museum was leuk door een goede guide die grappig en interessant kon vertellen. Er hangen grote meesterwerken, maar het gebouw is ongeveer het zelfde als het eerste paleis die we zagen. We hebben heerlijk bij een Italiaan gegeten die avond en verder hebben we die avond in een limousine gezeten!! Een Hummer limousine, wit voor ongeveer 20 mensen! Haha!! Dit was echt geniaal! Dan zit je daar...in een limousine, feest muziek, gezellige mensen, champagne,champagne,wodka....in St Petersburg!!! Haha! Echt super grappig! 2 uur met 2 stops door de stad getoerd! Daarna zouden we eigenlijk nog een club in gaan, maar helaas was mijn maatje Marleen ziek geworden van al die alcohol... ik dus maar met haar een taxi terug genomen naar het hotel;-/

Zondag: Haha! Marleen maar even laten liggen, en Andrea en ik dus naar het ontbijt. We hebben wat geshopt,gegeten en daarna weer terug op weg naar huis...de bus in....nachttrein,...dit keer met slaapcabine!

Reacties

Reacties

Michiel

paleis ;)

Maar weer een superleuk verhaal! En ik ben nog steeds niet jaloers. Echt niet hoor.. ;)

Lex

Mooi verhaal Laura! Vanaf de foto ziet dat Hermitage er toch wel behoorlijk imposant uit. Mooi dat jullie die culturele activiteiten afwisselen met feesten en drankmisbruik hahaha.
Je bent behoorlijk aan het genieten volgens mij.
Groetjes

Jack

Belevenissen, verhalen, foto's: het kan weer niet op.
Vraag me steeds vaker af wat ik voeger in m'n studietijd fout heb gedaan, maar ook ik ben echt niet jaloers hoor...ECHT niet!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!