Rovaniemi & Inari

päivä päivä!! Mitä kuulu?

Het wordt steeds lichter en lichter hier in het noorden. Soms schijnt de zon en mis ik mijn zomerjas, maar op dit moment sneeuwt het weer! Wel natte sneeuw dit keer, dus het lijkt al meer op regen! Wat heb ik de afgelopen dagen gedaan? Niet zo veel bijzonders...ik ben mijn laatste essay aan het schrijven over leiderschap. Verder hebben Marleen en ik een Zumba les gehad. Een aerobicsles met Caribische muziek. Erg grappig, maar niet echt iets voor ons!

Ook zijn we met wat meiden meerdere malen het winkelcentrum in gegaan voor wat meer lente kleding. Maar met 5 winkels ben je snel uitgeshopt en wordt er weinig tot niets gekocht! Ook omdat we nog maar 1,5 maand hebben en alles weer in een koffer moet!

Marleen is jarig geweest. Het was een gezellig feest! We hadden nog wat Russische wodka ingekocht dus deze kwam goed van pas! Marleen heeft veel versiering gekregen en bloemen. Onze dorm is dus op dit moment erg gezellig!

We hadden nog steeds een Spaans diner te goed, en Dani en Dani hebben de dag na het feest heerlijk voor ons gekookt. We hebben namelijk een keer geruild met een datum voor onze presentaties over onze landen. Dit was hun smakelijke tegenprestatie!

Afgelopen weekeinde zouden eigenlijk Petra en Nus (twee medewerkers van Fontys) bij ons op bezoek komen en de UNI hier bezoeken. Door die aswolk is dit helaas niet doorgegaan, dus afgelopen weekeind ben ik mee gaan helpen bij de Rovaniemen Vuoristoklubi Ry die zijn in een verhuizing en er moeten dus nieuwe wanden worden gemaakt. Ik heb dus met een hamer van die moeren (of hoe die dingen ook mogen heten) in al doe gaten waar de greepjes ingedraaid kunnen worden in platen geramd! Verder heb ik ook meerder steunpilaren op maat gemaakt. Ik ben toch nog beter met een zaag dan ik dacht;-) oja, en ik heb een woord ontdekt die wij ook hebben in Nederland! de boor!!! alleen is het hier eerder bor....maar eigenlijk is het pora, maar meestal zeggen ze dus por....ik heb trouwens mijn examen Fins behaald met een 4 (op een schaal van 1-5) dus zeg maar een 8 ofzo in Nederlands cijfer systeem!! Hyvä zouden ze hier zeggen!

De afgelopen drie dagen heb ik in Inari gezeten op een camping aan het meer van Inari. We hadden een excursie daar van school voor de rendier case. We zijn woensdag vertrokken, hebben een pauze gehouden in het dorpje Sandankylä en kwamen laat in de middag aan op de camping. Die avond was gewoon gezellig met de Finse studenten die het organiseerden kennis maken onder het genot van een biertje. Verder hebben we de film Bruno gekeken.

Donderdag zijn we weer naar het Siida museum geweest. Daar was ik al geweest tijdens de trip naar het noorden. Dit keer wel met een rondleiding, dus dat was wel oké. Ik weet dus nu heel veel over de Sami cultuur en rendier houden haha! Na de lunch zijn we gaan ijsvissen op het meer en zijn we gaan wandelen met sneeuwschoenen. Ook hebben we een wedstrijdje gehouden wie het snelst kon rennen met die dingen! Na de buiten activiteiten werden we beloond met een heerlijk kampvuur met warme sap,koffie,worstjes en pannenkoeken. De pannenkoeken bakken op houtvuur was echter niet zo'n goed plan, en mislukte ook telkens. Maar was wel erg leuk! Later op die avond zijn we naar de sauna gegaan. Echt super goede sauna en een geweldig uitzicht op het Inari als je buiten stond om af te koelen! Die avond zijn we naar het hotel gegaan in Inari, waar je ook kunt uitgaan. Toen we daar aankwamen zagen we alleen oude mensen dansen op volksmuziek. Maar we waren in een komische bui dus zijn we mee gaan dansen! De muziek was vanuit karaoke, dus ik heb samen met Scott,Jan en een docente ons vermaakt met liedjes zingen! Haha! om 00.30 was het trouwens nog steeds aan het schemeren en nog niet helemaal donker! echt vreemd!! en ja....je wordt ook vroeg wakker gemaakt door de zon:-)

Vrijdag zijn we naar de conferentie geweest over rendieren waar enkele docenten van ons hun presentaties hadden. Dat was natuurlijk in het Fins, dus wij zijn in die tijd naar een Rendieren slachthuis-school geweest. Ze hebben werkelijk een hele school met meerdere gebouwen, incl gym,allerlei vette spullen als sneeuwscooters, boten, kampeerspullen,ski's etc. daar. Ook hebben ze een kantine daar incl. personeel en meerdere dormitories voor studenten en docenten...en dit alles voor 30 leerlingen!!! Nou ja,daar dus een rondleiding gehad in het slachthuis enzo. Daarna was het al weer tijd om naar huis te gaan.

Dat was weer mijn verslag voor deze dagen!!

Hei Hei,Moi moi!!

kiitos Laura

Reacties

Reacties

Alfred

Nou, gefeliciteerd met je 4 dan maar.

Joke

Gefeliciteerd met je examen Fins

kiitos Joke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!