Stockholm-Riga-Tallin-Helsinki & zonnig Rovaniemi

Dag allen!

Cool

Hier weer een blogbericht uit Finland! Afgelopen week hebben we ons zeer vermaakt met reizen! Hier dus het reisverslag van mij, samen met Marleen en Andrea.Vrijdag ochtend hadden we om 6.00 het vliegtuig van Rovaniemi naar Stockholm. We moesten dus rond 5.00 de deur uit. We hadden de auto van Simon geleend en Jessica als Chauffeuse zo gek gekregen om ons weg te brengen. Wel grappig, want het is al super lang licht. E hebt dus niet het idee hoe laat het is. We moesten nog tanken en dat was nog een gedoe rond dit tijdstip. Onze creditcards werkte namelijk niet bij de selfservice, dus we moesten naar een ander tankstation.Aangekomen bij het vliegveld hebben we wel gelachen! We kregen handgeschreven boardingpassen!! En daarna hadden we ook nog eens vertraging omdat de printer het niet deed voor de vliegdocumenten voor de piloot! Nou ja, wij dus de lucht in met een kleine fokker.We waren op weg naar Stockholm, maar het vliegtuig ging eerst nog wat mensen ophalen en afzetten in Tampere en daarna hadden we nog een transfer in Riga.We hadden 5 uur ofzo overstaptijd dus we hebben die middag in het centrum van Riga doorgebracht in plaats van het saaie vliegveld. In Riga hebben we dan ook maar gebruncht. Bij Double Coffee! Een echte aanrader! Dit koffiehuis is super lekker en goedkoop voor onze Finse begrippen!Later op die dag hebben we het vliegtuig genomen naar Stockholm. Ik ben eigenlijk gelijk naar het hotel gegaan waar ik Maarten zal zien! Ik had nog een paar uur de tijd en was moe dus ben nog even proberen een tukkie te doen en een douche enzo genomen. Toen was Maarten er al en toen zijn we lekker uit eten geweest bij eenpizzeria.

Zaterdag ben ik met Maarten Stockholm in geweest. We zijn begonnen op het zuidelijk eiland waar je veel musea hebt en de zoo. Je hebt hier ook een mooi park waar we wilde wandelen maar het regende dus zijn we een museum ingegaan. Daarna zijn we eigenlijk steeds weer meer naar het noorden toe gelopen. Zo kom je in Old Town terecht en daarna in het nieuwere gedeelte van Stockholm. Na wat shoppen en eten zijn we terug gegaan naar het hotel voor een extra trui voor in de avond en zijn we falafel gaan eten en hadden we een afspraak met Emile die daar nu ook tijdelijk studeert. We zijn ’s avonds biertjes wezen drinken in een cafe en daarna in een club beland.

Zondag moest ik al weer op het vliegveld op Stockholm afscheid nemen van Maarten. Het was een heel leuk weekeind. Hij ging weer naar Eindhoven en ik, Andrea en Marleen gingen weer terug naar Riga. We hadden hier een super goedkoop hostel in het centrum en e beste misschien ooit die ik heb gehad! Voor 3LVL (is 5 euro) slaap je daar met een gratis welkoms bier of champagne en gratis bedlinnen en handdoeken! Alleen het biertje zou in Rovaniemi of Stockholm al die 5 euro kosten! De kamers waren ruim en schoon en ook de keuken was groot met alles erop en eraan! We hebben die dag rondgehangen in de stad, cocktails op, parken en speeltuinen gezien en ’s avonds hebben we de skybar opgezocht. Een bar op de hoogste verdieping van een veel duurder hotel waar je een prachtig uitzicht hebt op de stad. Toen we terug liepen naar het hostel was er bij de rivier allemaal vuurwerk. Dit hebben we dus ook nog eventjes bewonderd!

Maandag hebben we nog meer in Riga rondgelopen en zijn we de shoppingcentra afgegaan. Tja…3 meiden!! Daarna hebben we de bus gepakt naar Tallin. Mijn eerste ervaring met Eurolines die enorm aangenaam was! Een relaxte bus met gratis koffie, thee en film voor een zeer schappelijke prijs! Die avond zijn we dus in Tallin beland. Op het busstation was een jongen zo vriendelijk om 3 meiden te helpen met de weg richting het centrum waar ons volgende hostel op ons stond te wachten.Deze stad is erg mooi met haar oude centrum!

Dinsdag hebben we voornamelijk het oude centrum van Tallin bewonderd. Een kleine stad maar wel mooi. Er zijn overal oude oude stadsmuren en delen van een kasteel. Alles lijkt wel middeleeuws daar. Er is ook een oude apotheek met allerlei oude recepten enzo! Die avond hebben we afgesloten met een flesje wijn in ons hostel.Woensdag hadden we super mooi weer en zijn we de Russische markt opgegaan en daarna richting strand gelopen om daarna vervolgens naar het park te gaan. Een echt relaxed dagje dus. Ook deze avond werd afgesloten met wijn in het hostel.

Donderdag: s ochtends zijn we vroeg met de Viking Line naar Helsinki gegaan. Onze laatste dag van de trip. We hebben lekker gewandeld in de stad en in het park. We waren moe en hadden besloten naar de bioscoop te gaan in de avond voor dat onze nachttrein zou vertrekken. Maar ….3 meiden…moe van het reizen kwamen we niet uit op een film die we allemaal leuk vinden. En tja. Sex and the City komt pas op 27 mei uit! GRRR!! En er waren helemaal geen komedies op het moment. Alleen maar vecht en schiettoestanden of Robin Hood, maar daar hadden we dus geen zin in. We zijn dus geëindigd op een terrasje met een wijntje en daarna in een eetcafé. Het eetcafé vonden we er goed uit zien, maar we moesten 1 uur wachten op ons eten. Ze hadden wel gezegd dat het 45 minuten zou duren, maar ja met een Duitse Andrea die nogal stipt is en twee Hollandse meiden die melig zijn van de moeheid konden we alleen nog maar grappen maken over het trage Finland en dat de medewerkers echt nog veel te leren hadden. Andrea die hotelmanagement doet en ik met wat café ervaring hadden dat toch anders aangepakt! Maar de chicken curry met kokosmelk smaakte me goed ook al viel het erg zwaar op de maag!

Die nacht hadden we de nachttrein terug naar ons Rovaniemi. Het was 25 graden in de nachttrein dus vies warm.De rest van dit weekeind hebben we in de zon gelegen, gewandeld en gepaintbald. Ik heb nog steeds blauwen plekken ervan! Max temperatuur afgelopen weekeind in Rovaniemi: 24 graden!!!

Groetjes!

Laura

mariska

haha, ik versla je vanuit Kuopio met 27 graden! (heb helaas de 28 graden gemist.)
Vandaag dankzij de regenbuien maar 23 graden, brrrr

tot vrijdag!

(tante) Esther Mooi-Kokenberg

Lieve Laura,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik kan je nu pas feliciteren omdat bij ons thuis de ene na de andere computer er mee ophield. Die van Sophie staat zelfs bij de reparateur en die van mij heb ik net zelf pas weer aan de praat gekregen... Ik heb je een klein kadootje (fotoruimte) gestuurd en hoop dat je daardoor nog meer mooie foto's van Finland op je site kunt zetten. Je bent nu al 27 jaar geworden! Wat een leeftijd al en nog steeds student! Dat was in mijn tijd wel anders (toen werkte ik al 2 jaar als arts), kun je nagaan hoe alles aan het veranderen is! Maar ja, dat is de vooruitgang, zullen we maar zeggen. Geniet nog even van je "vrije leventje". Groetjes van ons allemaal uit Leeuwarden (Hans, Margot, Sophie, Igor & Charlie (onze 4 weken oude Cavalier King Charles nieuwe pup (nu nog zo groot als een flinke cavia) die we over 5 weken gaan ophalen en jij bent hierbij de eerste die dit weet), maar vooral veel liefs van je "ouwe" tante Esther.