zien of eigenlijk wat ik niet heb gezien;)

Dag allen!

Deze week wilde wij van alles zien. We probeerde het noorderlicht te zien, maar helaas pindakaas, de lucht was helder, het was -17 (dit zijn de goede omstandigheden) en we zitten noordelijk genoeg zou je zeggen, maar helaas......de lucht bleef zwart. We zijn ook naar het Artikum geweest. Een museum wat 2 kanten heeft. 1 kant gaat over de natuur en het klimaat en de andere kant gaat over de geschiedenis van Rovaniemi. Was een mooi gebouw en de tourguide vertelde interresante verhalen!

Eerst ging het over de Saami kostuums. je kunt aan de sieraden en de riemen zien of iemand vrijgezel is of al getrouwd is en uit welke regio je komt. handig toch!? dus als je iemand ziet met vierkante sieranden dan is deze man al bezet, maar bij ronde sieraden dan kan je met die gene gerust gaan flirten! haha! Verder zijn er mooie verhalen over het klimaat, de dieren die er in leven en het weer.

we hebben ook geleerd dat je naast een temperatuur kouder dan -15 en een heldere lucht ook een goede zonactiviteit nodig hebt voor het noorderlicht te zien. Damn!!!! die is er dus niet en je kunt het niet zo vaak zien helaas.

verder waait het behoorlijk nu, en dan is het extra koud.

Gisteren zijn Marleen, Dani C, Andrea, Philip en ik naar Oulu geweest. Een grotere stad dachten we! daar zal wel wat te beleven zijn! Dani wilde graag de zee zien, maar deze was er ook niet:( genoeg sneeuw en ijs, maar zeker geen zee! de stad was mooier door haar gebouwen en kleuren, maar het beste van alles was de humor die wij zelf hadden en de koffie! want hier hebben ze alleen filterkoffie. maar.....nu zaten we in een italiaans koffie huisje!! goede koffie dus!

ook wilde we in Oulu naar 2 musea, deze waren dus dicht! op een vrijdag middag!!!! ook niet gezien dus. We hebben dus veel niet gezien haha! maar wel lol!

groetjuns!

Amel

Dus zelfs als je niet veel ziet, kan je het leuk hebben. Mooie wijze leus, of niet dan?;) Geniet maar van alles wat je wel en niet ziet/doet/laat.

Piet

Ik vind het fijn dat je het er naar je zin hebt, dus geniet er maar van.

Alfred

Zonde van het Noorderlicht, maar misschien krijg je nog een keer de kans. Voorlopig heb je er daar meer kans op om het te zien dan hier ;-)

Bram

jammer dat je het noorderlicht hebt moeten missen, Máár, volgens http://www.spaceweather.com/ komt er op 10 februari wel een zonnewind langs!

laura

hopen dan maar;)

Maarten

Zonnewind? Wat is dat dan? Maar, 10 feb om 22:00 kom ik aan in Rovaniemi... dus... naast Laura heb ik dus kans om meer moois te zien! Cool!