de eerste week school enzo

Oké, ik ben dus hier in Lapland voor mijn minor. De minor heet ook zo toepasselijk: buitenland minor! Maar ik krijg veel vragen over wat ik nu precies hier doe dus laat ik het daar maar over hebben!

Ik heb de volgende vakken:

Marketing research, wat een beetje herhaling is met wat ik in Nederland heb gehad. Maar nu is het wel op een internationaal niveau en hoor je ook hoe het bijvoorbeeld is in China.

Dan heb ik Intercultural Communication, dit is ook een vak die ik op Fonty's heb, maar nu praten we dus ook met 12 verschillende culturen, wat het vak interessanter is. Ook maken we met dit vak veel uitstapjes om de Finse cultuur beter te leren kennen. Op de planning staat een bezoekje naar 2 musea, naar de dierentuin en we krijgen ook kennis over de Sami-cultuur.

HRM : dit is voor mij een wat nieuwer vak. En is ook erg leuk

Survival finnish: haha! Dit is echt dus een beginnerscursus Fins, maar dit krijgen we van een oud vrouwtje dit niet met computers kan werken. We krijgen dus alles op een bord, wat we over moeten typen/schrijven. Haar handschrift is ook moeilijk te ontcijferen dus weet niet eens of ik alles wel goed overschrijf!

Daarnaast krijg ik later in deze periode business Communication en een rendierhouderij case. Ik ben erg benieuwd wat dit allemaal gaat inhouden!

Verder is het systeem hier anders op school. De meeste lessen duren 3 uur. (heel lang!) en er wordt ook erg traag verteld. Wij hebben ook wel eens zo lang les, maar dan met een praktisch gedeelte erin of met veel interactie. Hier zit je letterlijk te luisteren....te luisteren en te luisteren. Er wordt niet veel gediscussieerd. Verder lunchen we al om 11.00 en dat is dus een warme maaltijd! Eventjes wennen, maar op de een of andere manier heb je hier ook veel honger. Het zal me niets verbazen als ik wat kilootjes extra ga wegen hier! Goed dat is dus school tot zo ver!

Wat doe je dan de rest van de tijd?

Nou heel veel feestjes zijn er in de dormitories en ook is het woensdagavond en zaterdagavond stapavond hier. Tot nu toe delen we met 8 personen een taxi (2,- p.p.) omdat het in de club heel warm is, en buiten het 's nachts heel hard kan vriezen en het is toch zeker 20 en als je gedronken hebt 30 minuten lopen haha! Tot nu toe ben ik in 2 clubs geweest. Tivoli en Onella. Dit zijn de 2 grotere clubs van Rovaniemi, en naar mijn mening te groot van oppervlakte. Rovaniemi heeft maar 60.000 inwoners en Onella is een club met 4 verschillende dansvloeren!! En deze zijn dus gewoon maar voor de helft gevuld. Althans nu. Ik heb van een paar Finnen gehoord dat de maand Januari een rustige maand is omdat dit voor sommige Finnen een alcoholvrije maand is, omdat December een echte alcohol maand is! Ze zijn dus allemaal in Rehab! Tivoli is voor mij een betere club. Op woensdagavond is het studentenavond en is het bier 1 euro en de shots zijn 2,5 euro. Alleen is het bier echt heel vies. Ik weet niet, ze kopen voor die avond ander bier in en deze is gewoon niet zo lekker. Ik heb wel een musticashottie op! (5 bedoel ik) dit is een blauwe bessen shot met cream erop en deze is erg lekker! Tivoli heeft trouwens 2 dansruimtes. Eentje met gewone dans muziek en de andere met wat alternatieve muziek. Het is erg leuk hier met de Erasmus studenten! Iedereen danst anders en de Franse en de Spaanse jongens hebben aan ons gevraagd of we ze een beetje in de gaten willen houden. Ze zijn bang dat ze te klef worden met meisjes hier, terwijl ze allemaal een vriendinnetje thuis hebben zitten! Haha! Zuid-europeanen!

Verder heb ik ook al de plaatselijke boulderhal ontdekt. Het was even zoeken wat het is een studentenhonk op een industrie terrein en van de buitenkant zie je helemaal niks. Geen ramen en een ijzeren deur is de toegang. Maar het is wel erg gezellig! Ook is er naast onze dormitory een klein zaaltje waar je kan fitnessen. Ik hou daar helemaal niet van, maar omdat je toch iets wilt ondernemen ga je daar toch soms even naar toe. Er is ook nog een grotere klimhal in de stad, deze moet ik nog even checken.

De binnenstad zelf is erg saai. Alles is behoorlijk nieuw en je ziet weinig mooie gebouwen. Alles is erop ingesteld dat je binnen bent. Dus het straatbeeld hier is erg eentonig. Misschien veranderd dit wel in de lente. We zullen zien!

Nou dit was het voor nu weer even!

Reacties

Reacties

Amel

Klinkt goed! leuk dat je ook zo'n hal gevonden hebt. Hoe zijn de mensen daar? Van het Erasmus klinkt het in ieder geval tof!

Joke

Hoi Laura

Leuk om te lezen wat je daar allemaal doet en aan de foto's te zien zijn de feestjes erg gezellig.

Nog veel plezier en tot de volgende mail.

Jack

Dat lange verhaal over de studie was natuurlijk ter compensatie van al die feestfoto's!
Hoewel studie...hoeveel studiepunten krijgen ze daar in Finland voor een schoolreisje naar de dierentuin?

Geniet ervan! Ik kijk uit naar je volgende verhaal met foto's.

Alfred

Klinkt tot nu toe allemaal erg interessant de de foto's zijn ook erg leuk. Geniet ervan!!!

Cor

Hallo Laura,
het lijk me een hele ervaring daar in het hoge noorden. Zeker met al die verschillende culturen onder de studenten. Geniet er van. Leuke foto's ook. Het is leuk om je zo te kunnen volgen. groetjes Cor

Esther Mooi-Kokenberg

Ha die Laura,

En wij maar denken dat wij al in het "hoge noorden" zitten hier in Leeuwarden...
Volgens mij zit jij in het echte hoge noorden! Hier is het nu rond het vriespunt en gaat de sneeuw (die er sinds 17-12-2009 ligt) vanaf morgen wegdooien.
Veel plezier in Lapland,

groetjes, de "Mooitjes" uit Leeuwarden

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!