eerste dagen in Rovaniemi

Dag allen!

Eveneen snel berichtje, want heb allerlei rondleidingen en uitleg over de school hier. ik heb nog geen tijd gehad voor een paar uurtjes internet. Mijn koffers staan nog ergens op een vliegveld maar ik heb al 2 nachtjes in het dormitory geslapen. gelukkig had ik wat reserve kleding in mijn hand bagage.

Het is behoorlijk koud, zelfs al was ik hier op voorbereid is hettoch nog erg wennen. Gisteren was het -31 C!! Dan is het fijn als je thermo ondergoed hebt, wat natuurlijk nog ergens in mijn koffer zit. de kou voelt heel anders dan in Nederland. Het lijkt nu of je een diepvries inloopt. Je ademhaling en je neus moeten er even aan wennen. Iedereen loopt even te hoesten de eerste minuut, maar als je je goed aankleed is het prima. Het voelt gelukkig niet klam aan. Ook is het wind stil dus niet die snijdende wind enzo die we in Nederland gewend zijn. Er ligt trouwens minder sneeuw dan ik dacht. Natuurlijk sta je er tot je enkels in, maar ik had tot de knie toch wel eigenlijk in gedachten. Volgens de tutors is dit wel buiten de stad zo, maar hier niet.

verder het dag licht, of beter gezegd het donker...We zitten wel in het koudste seizoen, maar voor de kerstdagen was het het meest donker. Nu ga je in het donker naar school en wordt het rond 10.00 licht. en rond 15.00 is het wel weer donker ongeveer. het valt me dus reuze mee.

Het dormitory is heel eenvoudig maar genoeg gezelligheid! Er is vlakbij een grote supermarkt. Je kunt maar 2x per week de sauna in want om de dag is hij voor jongens en dan voor meiden. en op sommige dagen is hij voor andere units.

We zijn nu met 22 exchange studenten die dit Erasmus programma volgen en er zijn ook andere studenten van de university of Lapland. Tot nu toe de nationaliteiten die er zijn: Frankrijk, Duitsland, Polen, Slowakije, Rusland, Ukraine en Chech-republic. maar er komen nog meer studenten deze week.

De schoolgebouwen zijn enorm mooi,luxe en extreem hygienisch. ze hebben op elke tafel wel een fles met deseffecterende gel staan. (waarschijnlijk van de griepepedemi) Verder is het natuurlijk allemaal Scandinavisch design. Ook is er veel kunst in de schoolgebouwen. (binnenkort fotos)

Verder heb ik nog weinig zelf kunnen doen. gisteren en nu een vol programma met rondleidingen. Zo heb ik al een speech gehad van een politieagent en een pastoor!! en heb de kerk gezien, de bieb en de scholen.

Ook zijn we op visite geweest bij de kerstman! een grote eftelingattractie maar erg grappig. veel foto's van beroemdheden die met de kerstman op de foto staan.

oke, moet weet verder! gegroet!

Reacties

Reacties

Maarten

De pastoor? Ik zou de kerstman geloven!

Kuskus
Je vriendje die in relatief warm Nederland zit

Jimmy

Hey hey

Het is hier zo heerlijk warm, t is maar -6 hier.. Als je naar het buitenland gaat, waarom kies je dan in godsnaam een land uit waar het nog kouder is als hier in nl? :P

in ieder geval groeten en veel plezier xx

Joke

nog maar 2 dagen daar en al zoveel gezien en gedaan leuk hoor.
Hopen dat je koffer ook gauw komt met je gebreide onderbroek :)dan hoef je geen kou meer te lijden.

groetjes en tot de volgende mail Joke en Cor

laura

joepie!!! mijn koffer is gevonden!!!

Pa

Joepie!!! Kun je je lekker warm kleden!!!

Veel plezier in Lapland!

jeannette

Wat goed zeg! Maar waneer krijg je hem?
dikke kus Ma xxxxxx

neeltje

klinkt allemaal geweldig, ik ben jaloers!!!!
Alleen niet zo op het weer, daar hebben we hier nog genoeg van :)

xx

Jacques

Toch wel bijzonder. Als je kou hebt kun je je opwarmen in de diepvries. Die is maar -18

Niels

heej Laura

als je ons mist: ik heb je zojuist gespot op een tac-video van OON 2010: http://www.vimeo.com/8633137
(vanaf 7:45 sta je gezellig te dansen met Neeltje)

xxx

frederiek

Pfoeh -31 kan me momenteel -10 nog niet eens voorstellen Als het donker is is het dan ook echt echt donker of meer schemerig? In ieder geval toch nog 6 uur daglicht wel bijzonder om zo n totaal andere wereld in te stappen he? Vooral qua klimaat ed Hoop dat je een fijne tijd tegemoet gaat en je zult je bagage snel krijgen Meestal niet langer dan 4 of 5 dagen veel plezier xxxxxxxxxx

Saskia

ooooh wat koud!!! maar wel heeel tof dat je de kerstman hebt onmoet!! :D ben je lief geweest afgelopen tijd?? haha.

kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!